Home » HSP-boek » Review HSP boek

Review HSP boek

Follow Your Senses, 4e druk 31 mei 2016

Door Lia Hesemans, schrijfcoach, Stroomvantaal

In het boek Follow Your Senses geeft Felix Brabander inzicht in de veelheid aan paradoxen die bij hoogsensitiviteit horen, zoals het tegenstrijdige gegeven dat hoogsensitieve mensen vaak onvoldoende contact hebben met hun eigen gevoelens en verlangens.

Eerlijk gezegd, ik vind het een fantastisch boek, een geweldig resultaat. De kennis en ervaring die Felix Brabander tot nu toe fragmentarisch aanbood in artikelen en workshops, zijn nu gebundeld in dit boek. De schrijfstijl is glashelder, de inhoud ráákt de essentie, en het boek heeft ‘vaart’. Met een hoofdstukindeling die door de opbouw en samenhang interessant en uitnodigend is: vanuit het moeras van hoogsensitiviteit naar heel worden, via basisveiligheid, eigen identiteit, werk, relaties en meer.

Op glasheldere wijze maakt hij duidelijk waarom veel ‘hoogsensitieven’ soms net ongeleide projectielen zijn die maar doorgaan tot ze erbij neervallen. Hij laat zien waarom energiemanagement zo onvoorstelbaar belangrijk is, hoe de natuur je creativiteit bevordert en hoe je met die creativiteit werk kunt doen dat voor de volle 100% bij je past.

Als lezer wil je direct doorlezen en met de gewetensvragen aan de slag. Felix slaagt erin om de HSP-lezer op respectvolle wijze mee te nemen in de complexe wereld van het HSP-zijn, met al die paradoxen. Er zijn goede adviezen, er zijn handvatten voor concrete acties en er zijn ook reële waarschuwingen voor valkuilen waar je als HSP in kunt stappen. Felix confronteert de lezer ook op een prettig soort lichte wijze. Hij weet pijnlijke kwesties zo te brengen, dat de omkering ervan ook onmiddellijk voelbaar of zichtbaar wordt.

Als HSP kan ik je vertellen dat ik diep geraakt ben door diverse passages in het boek. De treffende formuleringen raken me. Ze hebben zo veel kracht. Er staan mooie poëtische zinnen in de tekst. Troostend en bemoedigend, de kern van de waarheid rakend. Ik voel me na het lezen van dit boek gevoed, geïnspireerd en ‘begrepen’. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel mensen iets goeds gaat brengen.

Lia Hesemans

Terug naar het HSP boek