Hoe voorkom ik chronische vermoeidheid en gebrek aan energie?

Herstellen van (chronische) vermoeidheid en gebrek aan energie begint bij:

  • Op een rij zetten wat je allemaal in een dag probeert te proppen terwijl dat eigenlijk niet kan. Met andere woorden: realistischer worden ten aanzien van wat haalbaar is.
  • Je motivaties onderzoeken die maken dat je jezelf meer uitslooft dan gezond voor je is.
  • Meer ruimte nemen voor jezelf en anderen vragen om steun dan wel anderen meer aan het werk zetten en niet alles zelf doen.
  • Onderkennen dat je niet bent zoals alle anderen en dat het anders zijn ook erom vraagt dat je je anders gaat gedragen dan de meeste mensen. Lastig misschien, maar wel noodzakelijk.
  • Meer contact maken met je lichaam, door wandelen of een lichte vorm van sport.

Besef echter wel dat als al deze tips onvoldoende werken dat er dan diepere lagen in jezelf zitten, onzichtbare of minder zichtbare factoren die bepaalde patronen simpelweg in stand houden. Dan zal je toch een slag dieper moet met jezelf, eventueel onder begeleiding van een gids die jou laat zien waar jouw gebruiksaanwijzing uit bestaat en je de weg wijst in je eigen ‘geheime achtertuin’. Ik zeg het op deze manier omdat hoogsensitieve mensen echt een heel eigen wereld hebben. Ergens zal je dat wel weten, maar dat wil nog niet zeggen dat je die wereld helemaal weet te omarmen. Dat laatste is wel een voorwaarde om het lek in je energie te dichten. Mocht je er in je eentje niet uitkomen, overweg dan een One Session Coaching: een individuele sessie van een middag of een hele dag waarin je echt naar de kern gaat van waar je energie zit, waar de blokkade zit, waar je energie door weglekt en welke factoren in jezelf en/of buiten jezelf dat in stand houden.